![]() |
Méhari Club Nederland Nieuwjaarsborrel | ![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() Bij deze willen we jullie uitnodigen voor de nieuwjaarsborrel van 2021, 2022 en 2023. Omdat we het de afgelopen jaren niet konden en mochten houden doen we het dit jaar extra dik. We gaan naar het openluchtmuseum in Arnhem.
Zaterdag 14 januari 2023 staat vanaf 11.00 uur de koffie klaar maar je mag al vanaf 10.00 uur het museum in mocht je al eerder willen komen.
De dag begint tussen 10:00 en 10:30, nadat je je auto hebt geparkeerd mag je je melden bij de groepenpoort van de kaartcontrole. Daar wordt je verteld waar je heen mag gaan en opgevangen door een medewerker van het museum, je krijgt dan ook gelijk je parkeerkaartje. Het eerste deel van de dag zijn we samen in een ruimte bij het Canoncafe onder het genot van koffie/thee en wat lekkers.
Hartelijke groeten, evenementen@mehari.nl | ||
![]() |
![]() |
![]() |
Méhari Club Nederland Clubweekend, 9-11 september 2022 in De Lutte | ![]() |
![]() |
![]() |
|
![]()
Goedendag collega Méharisten,
Hier een bericht vanuit het zonovergoten Twente. Een land tussen Dinkel en Regge, het land van de arbeid, het land der natuur. Hetcland van de sagen en legenden
enz.enz.enz. Op de zaterdag beginnen we met een Twents ontbijt (dreug stoet’n en lök wat spek en eier, ‘nen bak leut of aans wat te zoep’n. We willen graag rond 11 uur beginnen met een bolletjes- pijltjesrit die ons zal voeren door het prachtige Twente en Nedersaksen waar je “goedkoop” kunt tanken, waar prachtige vergezichten zijn en je je volledig in de bergen waant en waar je molens, kastelen afgravingen en meer kunt bezichtigen. De rit zal ongeveer (ligt er aan hoeveel terrasjes je pakt) drie en half uur duren. (Voor de Verstappens onder ons een uurtje. Maar dat zal je niet lukken, want we hebben onderweg een paar obstakels in de vorm van behendigheidsproeven ingebouwd (hahaha)
Onderweg zijn er dus volop mogelijkheden voor een natje en een droogje. Bij de eerste
stop kun je kennismaken met de beste Kaffee und Kuchen van Nedersaksen in een
sfeervolle ambiance. Wel op eigen kosten, want natuurlijk kan Bruin dit niet trekken.
Natuurlijk ontbreekt ook dit jaar het avontuur voor de waaghalzen: De beroemde, uiveringwekkende, slopende VRIJDIEK niet!!!!
Groetjes organisatie.
| ||
![]() |
![]() |
![]() |
Méhari Club Nederland aangesloten bij de Knac | ![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() De KNAC is er niet alleen om de belangen van ons automobilisten zowel op nationaal als internationaal niveau (via de FIA) te behartigen. Rijplezier, rijvaardigheid en kennis zijn enkele andere zaken waar de KNAC zich mee bezighoudt.
DE CLUB Meer info op de site van de Knac
| ||
![]() |
![]() |
![]() |
Motorrijtuigenbelasting | ![]() |
![]() |
![]() |
|
Wist je dat de nieuwe oldtimer overgangsregeling per 01-01-2014 voor een nog geen 40 jaar oude Méhari niet echt schokkend zal zijn.
Want: De volle MotorRijtuigenBelasting voor de Méhari zal ca.€ 112,- per jaar gaan kosten. Maar als je Méhari in de koude wintermaanden (dec, jan & feb.) op stal zet kost je dit nog maar €28,- Dat valt dus wel mee, maar als je wel met je Méhari in deze wintermaanden doorrijd kost dit je zo'n €84.- extra !! Penningmeester Méhari Club Nederland (N.B. bedragen zijn slechts regiogebonden indicaties & wijzigingen voorbehouden, red.) | ||
![]() |
![]() |
![]() |
Méhari Club Nederland Najaarsrit | ![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() De rit was mooi afwisselend met mooie polderwegen en stukken bos. De boswegen waren gelukkig goed te doen, al waren er hier en daar flinke plassen. Na afloop een lekkere kop koffie en het evenementen jaar is afgesloten.
| ||
![]() |
![]() |
![]() |
Méhari in de media | ![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() Door copyright kunnen we het stukje niet plaatsen op de site. Wel kunnen we een link plaatsen naar de vooraankondiging met daarbij een leuk filmpje link. | ||
![]() |
![]() |
![]() |
Méhari Club Nederland zomerrit | ![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() Het was een mooie rondrit door de” Zak van Zuid-Beveland”. Een rit over Zeeuwse klei met akkerbouw en veel fruitbomen en regelmatig langs water. Genoeg te kijken onderweg. Nieuwe dorpjes leren kennen als Oudelande, Kloetinge, Lewedorp en Nisse. Weer een mooi stukje Nederland van dichtbij vanuit de Mehari bekeken. . |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Méhari Club Nederland voorjaarsrit | ![]() |
![]() |
![]() |
|
![]()
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
Méhari kenteken bestand in Nederland per 1 oktober 2013 | ![]() |
![]() |
![]() |
|
Vorig jaar op 1 oktober ben ik aan de slag gegaan met het open kenteken bestand van de RDW. Uit alle gegevens heb ik een actuele stand kunnen maken van de Méhari populatie in Nederland. Aanvankelijk zou de database 1 jaar zijn opengesteld maar gelukkig is het met een nog onbepaalde tijd verlengd. Heel mooi om te kijken wat er allemaal in een jaar is gewijzigd. Wat natuurlijk gelijk opvalt is dat het aantal ingeschreven kentekens is gedaald, maar liefst 81 minder ingeschreven Méhari's. Natuurlijk is er de vraag waar deze zijn gebleven? Van 19 weten we het zeker want deze hebben de opmerking "geëxporteerd", ook staat er 1 geregistreerd als gestolen, De resterende 74 zijn niet meer actief, daar zullen we dus nooit achter komen. Mogelijk heeft de RDW een opschoning van "slapende kentekens" gedaan want bij 69 stond niet de "Datum aanvang tenaamstelling" genoteerd. De resterende 5 Méhari's kunnen zijn gesloopt of door een andere reden zijn ontdaan van het kenteken. In 2013 hebben maar liefst 50 Méhari's een nieuwe eigenaar gekregen. Ook zijn er 7 Méhari's geïmporteerd, dat geeft gelijk weer leuke nieuwe gegevens. Officieel hebben we nu de Méhari Plage en een Méhari 4x2 in Nederland. Gelukkig ook weer een typfoutje de Mehafi en er is 1 Méhari altijd dakloos want bij de import is de inrichting "open laadvloer" geregistreerd. Voor de rest zijn er niet veel opvallende zaken, hoewel er mogen nu wel meer Méhari's de weg op. Op dit moment hebben er 506 een geldige APK, toch 16 meer dan vorig jaar. Ook mooi is dat op 1 na alle eerste eigenaren de weg op mogen, de oudste Méhari van Nederland heeft ook weer een verse APK. Naar aanleiding van het artikel van vorig jaar is het mysterie van de grote achterbank opgelost. De eigenaar heeft bij de RDW keuring aangegeven dat er 3 kinderen op de achterbank vervoerd kunnen worden. Om niet in de problemen te komen heeft hij de Méhari als 5 persoons op kenteken gezet. In de verschillende overzichtjes kunt u kijken hoe de Méhari populatie van 2013 is opgebouwd.
Edwin van Veller | ||
![]() |
![]() |
![]() |
Méhari kenteken bestand in Nederland per 1 oktober 2012 | ![]() |
![]() |
![]() |
|
De RDW heeft een test gestart met een 'open' kentekenbestand. Kentekengegevens konden al eerder opgevraagd worden maar nu kan je lijsten opvragen op zoekterm zoals merk, handelsbenaming, brandstof of vervaldatum APK.
Met het zoeken op de handelsbenaming Méhari kom je niet ver, het bestand heeft geen é in het systeem. De reeks mehari levert de gegevens van 306 auto's. Met een korte zoektocht naar bekende kentekens bleek de lijst niet volledig. Bij het opvragen van de gegevens moet de exacte handelsbenaming opgegeven worden. Met de bekende kentekens kwamen we achter meer en meer handelsbenamingen, de lijst groeide naar 700 Mehari's.
Met de 885 kentekens en bijbehorende gegevens hebben we een schitterend bestand om alle mogelijke statistieken los te laten om een beetje inzicht te krijgen over de Méhari stand in Nederland. Ik ben met de lijst van 1 oktober 2012 aan de slag gegaan. De oudste Méhari is van 20 februari 1969 en de jongste is opmerkelijk van 5 april 1994, deze is erg laat op kenteken gezet want in 1987 is immers de productie van de Méhari gestopt. Niet alle Méhari's zijn eerst in Nederland op kenteken gezet, 194 (22%) is geïmporteerd.
Erg leuk om te zien is dat er 12 Méhari's nog steeds bij hun eerste eigenaar staan, de oudste van juni 1970 staat al 42jaar bij dezelfde eigenaar. Deze rijdt helaas niet rond want er is geen geldige APK geregistreerd. 7 andere eerste eigenaren toeren nog wel vrolijk rond met APK, de langste al 38jaar (januari 1974).
Op het oog lijken alle Méhari's op elkaar maar er zijn natuurlijk verschillen, 5 hebben een 4 cilinder op het kenteken staan. Er zijn 8 officiële 4x4's, 6 zijn geïmporteerd, eigenlijk 1 minder want de 4x4 van Anton Lamers is geëxporteerd en na een paar jaar weer geïmporteerd.
Jammer genoeg worden zijn alle invoervelden ingevuld, zo kunnen we geen representatief overzicht maken van de kleuren. De registraties bij de RDW zijn op sommige vlakken echter ook niet helemaal juist. Vooral de cilinderinhoud en vermogen zijn ronduit komisch.
In de staafdiagrammen staat de opbouw van bouwjaar, met 99 registraties is 1974 de koploper. Als we de wisseling van oud en nieuw type op 1979 houden rijden er het meest Méhari's met de oude neus rond. In de lijst staat alleen de datum aanvang van de laatste tenaamstelling, helaas niet hoeveel tenaamstellingen er al zijn geweest. Hierdoor zijn we niet in staat om te kijken hoeveel keer een Méhari van eigenaar heeft gewisseld.
Edwin van Veller | ||
![]() |
![]() |
Naar boven |