Ga naar de inhoud
  • Home
  • Nieuws / Evenementenagenda
    • Nieuws
    • Evenementenagenda
  • Evenementenverslagen
  • Méhari Club
    • Het ontstaan & Lid van Verdienste
    • Lidmaatschap
    • Bestuur
    • Le Mehariste
    • Technische Ondersteuning & Aankooptips
    • Huishoudelijk Reglement
    • Gedragscode
    • Privacy Statement
  • Sponsors
    • Citrostore
    • KNAC
  • Contact
    • Contact Voorzitter
    • Contact Secretaris
    • Contact Penningmeester
    • Contact Redactie
    • Contact Webmaster
    • Contact Evenementen
    • Contact Technische Hulp
    • Contact Lief en Leed
  • Home
  • Nieuws / Evenementenagenda
    • Nieuws
    • Evenementenagenda
  • Evenementenverslagen
  • Méhari Club
    • Het ontstaan & Lid van Verdienste
    • Lidmaatschap
    • Bestuur
    • Le Mehariste
    • Technische Ondersteuning & Aankooptips
    • Huishoudelijk Reglement
    • Gedragscode
    • Privacy Statement
  • Sponsors
    • Citrostore
    • KNAC
  • Contact
    • Contact Voorzitter
    • Contact Secretaris
    • Contact Penningmeester
    • Contact Redactie
    • Contact Webmaster
    • Contact Evenementen
    • Contact Technische Hulp
    • Contact Lief en Leed

login

Amsterdam – Beijing Rally 2006

Door: Emerentia van Vroenhoven
Méharisten Ben en Anke† Corsten

In de serie bijzondere verhalen mag de Amsterdam Beijing Rally van Ben en Anke† Corsten zeker niet ontbreken. Van alle Méhari voor en achter de camera verhalen is over deze bijzondere rally zeer veel te vinden op internet en You tube. We zullen onderaan de berichtgeving een aantal links plaatsen voor deze berichtgevingen.

84 Klassieke auto’s verschijnen aan de start voor een bijzondere rally. De klassieke auto’s rijden in het voetspoor van Alexander de Grote en Marco Polo. Door 14 landen op weg naar de Chinese hoofdstad Beijing. Iedere dag wordt er via RTL 7 een verslag uitgebracht van deze bijzondere reis. Aan het einde van de reis zijn er diverse (foto) boeken verschenen over deze bijzondere rally.

Het verhaal van Ben; Wij wilden eigenlijk altijd al naar China, we vinden het een zeer interessant land met een mooie cultuur en bevolking. Ank en ik waren samen al in gesprek geweest met een ander koppel om te kijken of we samen deze verre reis konden maken. Tijdens de gesprekken over de mogelijke tocht was het door de vrouw van het andere koppel steeds, “wat als ik heimwee krijg”. We zijn dus afgehaakt, want als ze nu al denkt dat ze heimwee krijgt dan gaat dit vast niet lukken. Wij vonden het ook niet erg om basic te reizen. BV voor sanitair gewoon langs de weg (er is toch niemand te bekennen). Deze dame zag ook dat niet zitten. We hadden geen match zullen we maar zetten.

Toen kwam zwager met advertentie op de proppen, kijk Ben, ze willen met 100 oude auto’s naar China. Is dit niets voor jou? Ik was bezig met opknappen van mijn Méhari en mijn zwager zei als je dat opknapwerk snel afmaakt ga ik met de DS en jij met de Méhari.

Vanaf dat moment hebben we contact gezocht met de heer Jan Vermeer. Die zag het eerst niet zitten omdat onze auto geen fabrieksauto is, maar een samengestelde auto. Onze motor was ondertussen al uitgewisseld met een 4 cilinder 1300 motor – 65 PK (tegenover een originele motor 2 cilinder 625 cc motor – 32 pk)

Omdat we wel allemaal onderdelen hadden van voor 1978 (zelfs de verstralers) mochten we uiteindelijk toch meerijden. Ze wilden meer diversiteit onder de deelnemers (er waren wel 10 Volvo’s ingeschreven), en wellicht ook omdat het niet zo storm liep met de aanmeldingen in verband met de hoge kosten voor het inschrijfgeld. Er werd een eigen bijdrage van 29.500 Euro gevraagd die betaald moest worden. Dit was natuurlijk een forse eigen bijdrage, zeker voor 2006. Maar we besloten dat we toch deel wilden nemen aan deze bijzondere reis.

Voor deze gelegenheid hebben we veel moeten regelen, maar door de organisatie werd ook veel gezamenlijk geregeld. Zo moesten we de nodige reisdocumenten hebben van de Chinese regering en bv ook een Chinees rijbewijs. Je mocht je hele auto volplakken met reclame stickers, met uitzondering van de deuren. Die was voor de stickers van de organisatie.

De organisatie bleek achteraf niet zo goed te zijn. De deelname was prijzig en zo ongeveer 2 maanden voor het vertrek kwam er de melding dat ze in totaal een onvoorziene kostenpost hadden van 5 milj. en of we 25000 euro p.p. extra bij willen leggen. Er waren groepen bij die goed bij kas zaten, maar wij konden dat niet betalen.

Voor ons leek het er dus op dat het einde verhaal zou zijn. Gelukkig was de Heer Ronald van Pelt – de eigenaar van Grando keukens ook aanwezig op die bijeenkomst en hij gaf meteen aan dat zijn bedrijf bereid om ons te helpen door een hoofdsponsor te worden. Natuurlijk hebben we dat aanbod meteen geaccepteerd en toen heb ik aangegeven dat hij in ruil daarvoor mijn auto helemaal vol reclame mocht plakken voor de Grando keukens.

De bedoeling was te starten met totaal 100 oude auto’s. Uiteindelijk zijn we gestart met 84 auto’s – er zijn er op het laatst nog 2 afgevallen omdat ze de 25000 euro extra niet konden of wilden betalen. Zover ik begrepen heb waren ze er principieel op tegen om deze extra kosten voor hun rekening te nemen. Door de groep is de heer Jan Vermeer direct afgezet uit zijn functie binnen de organisatie en zijn broer heeft het toen afgemaakt.

Onze auto werd voor dat we van start gingen nog een keer helemaal gekeurd.

In de begeleiding zaten, 2 jeeps met 4 monteurs – 1 auto met autoambulance waar 2 wagens op konden en 1 erachter. Er hopte een vliegtuig mee met doktoren. Je kon als bezoeker ook een klein stukje meehoppen . We zijn met zijn alleen tegelijk van start gegaan.

De rit duurde in totaal 4 weken. Het was echt een hele inspanning want er zaten over die gehele tijd maar 2 rustdagen bij. Tijdens de reis hebben we eigenlijk geen lichamelijke ongemakken gehad en we zijn nooit ziek geweest van het water of het eten.

Voor het eten en onderdak was allemaal al vooraf door de organisatie gezorgd. Alles was op en top geregeld met 5 sterren hotels. Wellicht ook dat de kosten daarom zo hoog waren opgelopen en het daarom zo duur was. We hadden soms wel dagen erbij waarbij we een totale afstand van 700 km moesten afleggen. De benzine was op zich goedkoop, maar ook heel erg schaars en soms van een verkeerde samenstelling. Wij waren al ooit eerder op een verre reis geweest met een ander koppel en ik kon me nog herinneren dat er toen ook geen of weinig benzine te krijgen was. We hebben als voorzorgsmaatregel zelf 100 liter reservebenzine mee genomen, maar die hebben we eigenlijk niet nodig gehad.

Ik kan me nog herinneren dat we ooit een stuk van 500 km in één keer achter elkaar hebben gereden zonder tussenstop. Daarna de auto aan de kant, de tank open gegooid, gegeten en direct weer vertrokken. We kregen die avond extra complimenten dat wij zo goed opschoten. Dat hadden ze niet verwacht met dit kleine autootje denk ik.

Problemen hebben we ook gehad. Het begon vanaf dag één al met problemen aan de motor. Toen China nog helemaal niet in beeld was zijn we in Utrecht in de Veemarkthal naar Citroënbeurs gegaan. Daar lag een 1300 cc motor in de krat. Mijn vrouw Ank zei waarom koop je die motor niet. Dit hebben we in eerste instantie niet gedaan en we zijn terug naar huis gegaan. de zondag erna hebben we die motor toch maar opgehaald. Toen de reis naar China in beeld kwam moest deze nieuwe motor er natuurlijk in. Ik heb hem 10.000 km ingereden, er waren geen problemen en er was niets aan de hand, dus alles leek perfect om met deze nieuwe motor naar China te gaan.

We vertrekken en meteen de eerste beste dag van de reis richting Frankfurt horen we een  tik in de motor. Ik kon er dus niet mee verder, in ieder geval niet helemaal tot Beijing. Samen met Ank en de anderen gingen we in overleg. Het eerste voorstel was dat ik een auto zou huren, en dan thuis de andere motor die ik nog had liggen op zou  halen en dan terug zou komen. Maar  iemand van de groep die had een beter advies. Ik heb mijn zoon gebeld, die heeft de oude motor bij ons thuis opgehaald en is er mee naar Frankfurt gekomen. Diezelfde nacht om 3 uur kwam mijn zoon met de motor al aan in Frankfurt. We zijn met de tik naar Wenen gereden, daar hebben we de nieuwe motor eruit gehaald en de oude motor er weer in geplaatst. De monteurs gingen al op tijd naar bed dus ik heb zelf alles afgemonteerd volgende dag reden we weer.

Het vervangen van de motor gaf nog wel een ander probleem want op alle officiële documenten stond het andere motor nummer geregistreerd. Het motorplaatje met het nummer zat vast met popnageltjes we hebben heel illegaal de popnagels eruit geboord en plaatje van de nieuwe motor terug op de oude motor vastgemaakt die we nu als vervanger hadden. Er zijn nooit problemen over geweest gelukkig.

In Joegoslavië hebben we ook nog een keer technische problemen gehad. In het bergtraject werden we ingehaald door de jongens van de groep. Ik werd eigenlijk zo maar van de weg gedrukt en kwam in gat terecht en toen brak de trekstang van de vering. Gelukkig had ik zelf een reserve bij. Omdat ik niet meer verder kon rijden heb ik die daar meteen ter plekke langs de weg vervangen.

We hebben ook nog één keer een benzine storing gehad. Zoals gezegd was de benzine op sommige plaatsen erg schaars, maar ook van mindere kwaliteit. Er waren nog meer auto’s die deze zelfde problemen hadden. gelukkig was dat maar 10 minuten omdat we er meteen goede benzine bij hebben gedaan. Ik had uit voorzorg al 2 extra benzine filters ertussen gezet maar waarschijnlijk is er vuil via het luchtfilter tussen gekomen.

Het allermooiste van de reis is toch wel de eindbestemming halen. Overal waar we kwamen kregen we officiële ontvangsten. Maar de ontvangst op de eindbestemming was fenomenaal, vooral als je dan zo met z’n allen Chinese muur staat.  Ank en ik zijn een week langer gebleven en hebben daarvoor een ander hotel gezocht omdat we het door hun gekozen hotel echt te duur vonden. Volgen mij was dit het duurste hotel wat er in China te vinden was.

De auto die moest meteen terug, die kon niet langer blijven omdat er voor alle auto’s een gezamenlijk transport geregeld was. We zijn in colonne naar terminal gereden en hebben hem daar achter gelaten. Alle auto’s zijn met boot terug gegaan naar de haven van Antwerpen in België Bij het ophalen van de auto hebben we nog eens 150 euro bij moeten betalen voor douane activiteiten. We vonden het geen probleem dat we de laatste week geen auto hadden. We hadden al genoeg kilometers in de benen en je kon daar overal goed komen met openbaar vervoer.

De laatste foto die je hier ziet is een foto waar ik erg trots op ben. Ank had een aantal jaren ervoor al Chinese stof gekocht en hier had ze zelf een compleet kostuum voor ons allebei van gemaakt. We kregen er ook veel complimenten over.

Er zijn eigenlijk over het algemeen geen problemen geweest. We hebben wel een keer nog tussendoor een trip willen maken naar de langste rivier de Yangtze Chiang, maar we mochten er niet door van de agenten, de rivier was afgesloten voor publiek. In Oezbekistan zijn anderen van de groep nog in de problemen gekomen omdat ze de handdoeken uit het hotel mee hadden genomen. De hele groep mocht niet weg voordat de handdoeken weer ingeleverd waren. We zagen diverse mensen terug naar hun kamer gaan.

Er is nog één afsluitende bijeenkomst geweest voor alle deelnemers. Dit was bij een bank in Amsterdam. Die man van de bank zat bij ons aan tafel, hij vroeg wat doe je met je geld en ik zei meteen alles opmaken. Toen heb ik hem niet meer gezien.

Meer lezen of zien over deze bijzondere rally; volg 1 van de onderstaande linken.

http://www.garageneet.nl/

https://www.bndestem.nl/overig/klassieke-auto-s-in-vier-weken-naar-beijing~a70370f6/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

https://www.dmff.nl/viewtopic.php?t=7602

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/amsterdam-peking-gaat-door/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

https://www.youtube.com/watch?v=WlRh_vh6rPY

https://www.missethoreca.nl/48180/familie-eilers-neptunus-in-amsterdam-beijing-rally

https://team67.typepad.com/

https://www.bastionoranje.nl/index.php?pagina=nieuws&categorie=7&artikel=6219

https://www.doornweerdje.nl/a-80513768/auto-tractor-motor/de-rally-amsterdam-beijing-in-woord-en-beeld/#description

https://www.greenpost.se/2017/12/26/

Navigatie

  • Contactformulier
  • Inschrijfformulier Lidmaatschap
  • Bestuur
  • Huishoudelijk Reglement
  • Contactformulier
  • Inschrijfformulier Lidmaatschap
  • Bestuur
  • Huishoudelijk Reglement

Contact

  • Méhari Club Nederland​
  • p/a Kapelstraat 28
  • 4817 NZ Breda
  • KVK-nummer: 40483119
  • IBAN: NL03 INGB 0001 3412 82

E-mail

  • webmaster
  • redactie
  • penningmeester
  • secretaris
  • evenementen
  • technische hulp
  • lief en leed

© 2025 Méhari Club Nederland.