Door : Emerentia van Vroenhoven
Méharist : Emile Beitler
Ik ben werkzaam in de autobranche en werk al geruime tijd in een garage waar auto’s komen voor onderhoud. Bij mijn vorige werkgever kwam er regelmatig een 2CV Diana en dus wist ik van dat bestaan af. Toen ik voor privé vakantie vaker in Portugal kwam zag ik daar een Méhari rijden en kwam ik er toen pas achter dat de Méhari en de 2CV dezelfde techniek hebben. Ik was meteen erg geïnteresseerd want ik vond het een super leuke auto.
De Méhari heeft voor mij op de één of andere manier meer aantrekkingskracht dan een 2CV. Dit had waarschijnlijk ook te maken met de setting waar ik hem zag, mooi land, mooi weer etc.
Ik was eigenlijk heel verbaasd over het bestaan omdat ik al werkte al met Citroëns maar er nog van had gehoord of één had gezien. Vanaf dat ogenblik was ik eigenlijk helemaal verkocht. Ik ben meteen op zoek gegaan naar de Méhari en heb mijn eerste in Portugal gekocht.
Ik heb het geluk dat mijn schoonouders in Portugal een woning hebben en ik hem daar kon repareren en restaureren. De bodem en de subframes waren roestig maar na stralen en opknappen kon ik ze zo laten spuiten. Omdat ik automonteur ben kon ik motor en versnellingsbak zelf reviseren. De kuntstof onderdelen heb ik nieuw besteld Méhari Club Cassis, door hen heb ik alles op laten sturen naar Portugal. De oude kunststofdelen waren zo slecht die waren niet meer te redden.
Deze eerste auto is in Portugal gebleven. Hij is inmiddels helemaal gerestaureerd en klaar is en in Portugal APK gekeurd.
Maar ja, toen was ik verkocht, ik was helemaal bezeten van deze auto’s en omdat ik ze zo leuk vind heb ik er inmiddels nog 2 bijgekocht. Ik heb eerst gezocht via marktplaats en op autoscout en kwam terecht bij een man in Groningen die nog een opknapper had staan. Hij heeft foto’s opgestuurd, we hebben flink onderhandeld en daarna heb ik hem gekocht. Hij heeft hem helemaal vanuit Groningen naar hier toe gebracht en is hem zelf af komen leveren. De auto was oorspronkelijk van zijn ouders geweest. Omdat hij zelf in Spanje woonachtig was en geen interesse in een Méhari had wou hij snel van de auto af.
Ik ben er bij de eerste auto wel achter gekomen dat je voor alle grotere maar ook voor de kleinere onderdelen veel geld kwijt bent. Deze auto was eigenlijk helemaal compleet en werd verkocht voor een redelijk bedrag. Een gelukje voor mij.
Zoals eerder gezegd was ik werkzaam in een universele garage waar ook vaak 2CV klanten kwamen. Via via kreeg ik te horen dat er in Amersfoort een garage te koop kwam. Deze heb ik overgenomen en daar ben ik nu de trotse eigenaar van. Deze Amersfoortse Garage, die gespecialiseerd was in Citroën modellen had al veel 2CV klanten vanuit de 2CV club. Ik ben ook lid van de 2CV club en heb de bestaande klanten mee over kunnen nemen en via de 2CV club ook veel nieuwe kunnen verwerven. Ik had al een behoorlijke ervaring op Peugeot’s en die zijn qua techniek vergelijkbaar aan die van een Citroën.
Het overgrote deel van onze klanten heeft een Citroën, maar we pakken ook graag andere auto’s aan. Natuurlijk is de Méhari niet de hoofdmoot van de auto’s die wij onderhouden, maar we doen ze er erg graag bij.
Ondertussen heb ik een 3e auto, dat is ook een Méhari, maar dan wel een bijzondere uitvoering. Er zit een motor in van een super Ami – een 4 cilinder. Deze auto zag ik voorbij komen in de Facebook Groep. De man die hem adverteren moest hem verkopen omdat er iemand overleden was. Ik heb meteen op die advertentie gereageerd en aangegeven dat ik interesse heb. Na een aantal maanden werd ik gecontacteerd dat ik kon komen kijken en zijn we na onderhandelen een prijs overeengekomen.
Van de historie van mijn auto’s weet ik weinig af en ik weet dus ook niet of er verre reizen mee gemaakt zijn. Wij gebruikten ze puur alleen voor recreatie doeleinden. Die in NL staan is pas sinds dit voorjaar af en we hebben dus alleen nog maar korte ritten met deze auto gemaakt. Ik schat dat we er nu (eind 2024) amper 1000 km mee gereden hebben. De verste rit was van Amersfoort naar Maarsen, dus helemaal niet zo spectaculair.
De auto in Portugal die is pas sinds afgelopen zomer (2024) door de Portugese APK goedgekeurd. Hier hebben we tot nu toe alleen nog maar korte ritjes mee kunnen maken in de buurt van de woning in Portugal. Dus ook nog geen grote afstanden.
Qua ritten rijden wij het liefste wat rustig, dus niet hult en bult of door de modder. Wij zijn ook geen echte kampeerders, maar hopen wel volgend jaar met enkele van de routes mee te kunnen doen.
Via mijn garage kan ik andere leden of mensen helpen omdat ik bv in staat ben om de gehele motor zelf te reviseren. De techniek erom heen begrijp ik helemaal en heb ik helemaal onder de knie. Het enige puntje wat ik nog niet kan is de versnellingsbak omdat ik daar het gereedschap nog niet voor heb. Ik werk elke dag met auto’s zowel jonge als oud, heb er nu al 2 gereviseerd waardoor ik ook ervaringskennis heb op kunnen bouwen.
Onze Méhari in Portugal is Beige, die in Nederland is Oranje (en is oorspronkelijk een Spaanse auto). Die andere is donkergroen. Ik persoonlijk vind beige de mooiste kleur
Emile Beitler
Autobedrijf Emile
Chromiumweg 59
3812 Nl Amersfoort
033-4616261 06-45547646