Ga naar de inhoud
  • Home
  • Nieuws / Evenementenagenda
    • Nieuws
    • Evenementenagenda
  • Evenementenverslagen
  • Méhari Club
    • Het ontstaan & Lid van Verdienste
    • Lidmaatschap
    • Bestuur
    • Le Mehariste
    • Reisverslagen
    • La Mehari
    • Technische Ondersteuning & Aankooptips
    • Huishoudelijk Reglement
    • Gedragscode
    • Privacy Statement
  • Sponsors
    • Ad van der Horst
    • Citrostore
    • KNAC
  • Contact
    • Contact Voorzitter
    • Contact Secretaris
    • Contact Penningmeester
    • Contact Redactie
    • Contact Webmaster
    • Contact Evenementen
    • Contact Technische Hulp
    • Contact Lief en Leed
  • Nederlands
  • English
  • Login
  • Home
  • Nieuws / Evenementenagenda
    • Nieuws
    • Evenementenagenda
  • Evenementenverslagen
  • Méhari Club
    • Het ontstaan & Lid van Verdienste
    • Lidmaatschap
    • Bestuur
    • Le Mehariste
    • Reisverslagen
    • La Mehari
    • Technische Ondersteuning & Aankooptips
    • Huishoudelijk Reglement
    • Gedragscode
    • Privacy Statement
  • Sponsors
    • Ad van der Horst
    • Citrostore
    • KNAC
  • Contact
    • Contact Voorzitter
    • Contact Secretaris
    • Contact Penningmeester
    • Contact Redactie
    • Contact Webmaster
    • Contact Evenementen
    • Contact Technische Hulp
    • Contact Lief en Leed
  • Nederlands
  • English
  • Login

Daar stond dus mijn Méhari – compleet totall loss

  • augustus 23, 2025

Daar stond dus mijn Méhari – compleet totall loss.

Door: Emerentia van Vroenhoven
Méharist Ben en Anke † Corsten

Ik was op de sloperij waar ik onderdelen wou halen voor een Ami Brake. Daar stonden onder het afdak een aantal auto’s. Ik vroeg of ik er wat af mocht slopen, maar dat mocht niet. Je kon de auto wel in zijn geheel kopen om de slooponderdelen te gebruiken. Daar stond dus mijn Méhari, compleet totall loss.

Dit was in 1971, er moest natuurlijk wel over gesproken worden met mijn vrouw want er moest natuurlijk geld op de plank komen. ik naar huis, overlegd met Ank en die vond het meteen hartstikke leuk. Ik heb 750 gulden betaald voor mijn Méhari, maar ik moet er wel bij zeggen dat het er 1 was zonder kenteken.

Ik ben begonnen met opknappen en denk dat ik er ongeveer een jaar over gedaan heb. Ik heb hem naar de keuring gebracht en hij werd meteen goedgekeurd en ik kreeg nieuwe papieren.
De kreukels die erin zaten hebben we er zo uit kunnen halen, aan de rechterkant was hij een meter naar binnen gekomen.

Met deze zijn we dus heel veel samen op reis geweest. Onze eerste verre reis was met een lelijke eend (bestel) in 1972. Met de Méhari zijn we voor het eerst rond 1974 op reis gegaan. Onze bestemming was Spanje – Calpen (ong 20 km voor Benidorm).  met auto door Pyreneeën, aanhanger erachter, motor heet, kap halft open – 2 lege blikjes bier ertussen. je moet overal een oplossing voor zoeken

Alles ging in de Mehari, de kampeerspullen, vrouw, onze 2 kinderen, de surfplanken, noem maar op. De rubber boot zat achterop de aanhanger. We reden met een standaard motor.

De surfplanken gingen boven op het dak. We deden vaak aan wild-kamperen.
Toen de kinderen groter werden heb ik nog eens 3 oude Méhari’s gekocht , 1 was dus voor Ank, mijn vrouw, maar Benno mijn oudste zoon vond hem zo mooi dat hij hem wou hebben. Deze is dus ook naar Benno gegaan. Dit was ook een rode. Hij had nog soft top, maar ik had op mijn auto al een hard top.

Dit hebben we jaren zo gedaan, met de Méhari op vakantie. In 1991 zijn we voor het eerst met zijn 2en naar Turkije gegaan. Een wat grotere reis, waarbij we reden via Griekenland. Ook in die tijd weer vaak wild-kamperen, want er waren toen in Griekenland en Turkije nog niet veel campings. We mochten meestal ook overnachten op de parkeerplaatsen voor vrachtwagens bij het hotel.

In zuid Turkije mochten we zelfs nog op het blekersveldje staan met ons tentje en gaan douchen in kamer 18 – dit was tegen de grens van Greorgie, dat was toen nog USSR (Rusland). We verbleven vlak bij de Nemro berg. Daar stond ik onderaan de berg op de camping ze gingen met een dolbusje naar boven, dus ik dacht als een dolbusje dat kan, kan ik het ook. Toen we boiven aankwamen, waren er schotten die op een doedelzak speelden boven op de berg, er waren grote gezichtsbeelden. Ze vermoeden dat er onder in de berg nog catacomben zijn maar dit is nooit bevestigd, wij hebben er in ieder geval niets van gezien. Aan de ander kant berg, lag de ark van Noah. Dit werd tenminste gezegd, maar dat is nooit officieel bewezen. Dat werd alleen via overlevering van ouder op kind via sages en volksverhalen verteld. Op terugreis zijn we via Bodrum, en daarna via Het Kanaal van Korinthe overgestoken naar Venetie in Italië en zo weer naar huis gegaan.

Later hebben we ook nog onze verre reis naar China gemaakt. Hierover lees je meer in de bijzondere verhalen.

VorigeVorige
VolgendeVolgende

Navigatie

  • Contactformulier
  • Inschrijfformulier Lidmaatschap
  • Bestuur
  • Huishoudelijk Reglement
  • Contactformulier
  • Inschrijfformulier Lidmaatschap
  • Bestuur
  • Huishoudelijk Reglement

Contact

  • Méhari Club Nederland​
  • p/a Kapelstraat 28
  • 4817 NZ Breda
  • KVK-nummer: 40483119
  • IBAN: NL03 INGB 0001 3412 82

E-mail

  • webmaster
  • redactie
  • penningmeester
  • secretaris
  • evenementen
  • technische hulp
  • lief en leed

© 2025 Méhari Club Nederland.